Der er nu hjælp at hente for dig, der står og mangler tips til at lave en cookie politik på din hjemmeside, blog eller din webshop – og hvis du er online på egen platform, så samler du også cookies ind. Find links til gode tips sidst i indlægget eller læs videre og få lidt ekstra med.
Cookies og de ændrede regler om information af dine brugere og kunder på både din blog og din webshop har været diskuteret meget gennem flere år, men særligt de seneste par år. En af de første til at undre og irriterer sig over reglerne var Martin Thorborg i Computerworld 23. nov 2001, da Europa-Parlementet lige havde vedtaget et Kommisionsforslag om privatlivspolitik. Computerworld har btw i bunden af samme artikel en meget meget letforståelig forklaring af hvad cookies er – måske også lidt for letforståelig.
EU politik tager dog tid at lave, så først i 2009 blev der vedtaget et egentligt EU direktiv, der pålage EUs medlemsstater at lave en national lovgivning om privatlivspolitik og cookies. Det er i EU direktivet der står, at der skal være samtykke ved brug af cookies.
Der skulle gå endnu nogle år før der i Danmark kom en implementering ved lov og en endelig bekendgørelse. Der gik endda noget tid før bekendtgørelsen og en vejledning fra Erhvervsstyrelsen til denne blev offentliggjort. Det var derfor i lang tid svært for mange at finde ud af hvordan reglerne skulle implementeres – og langt hen af vejen også hvordan de skulle forstås. At lovgivningen og bekendtgørelsen dertil blev udskudt nogle gange gjorde det ikke nemmere. Jeg kan selv huske mange kommentarer på twitter og debatter på en række blogs særligt på Amino.
Men nu er der ingen undskyldninger. Loven er her og ligeledes bekendtgørelsen. Erhvervsstyrelsen har skrevet en del om privacy og herunder cookies regler på deres side. Så det er bare at komme igang. DFIM (Foreningen af danske interaktive medier) har lavet siden minecookies.org, som både er en side til de internetbrugere som vil vide mere om cookies og vælge den fra, men også en vejledning til bloggere og virksomheder, om hvordan en cookies politik skal udformes for at leve op til reglerne. Det er endda muligt at hente en færdig poliitk, hvor der (næsten) kun skal indsættes virksomhedens eller bloggens navn.
Det kan forøvrigt være interessant, at se på det kommunikative aspekt af cookies loven. Det er bekymringen for (mis)brugen af cookies til at spore den enkelte internetbruger, som er baggrunden for EU direktivet. Men det er måske nok en lidt for restriktiv fortolkning af privatlivspolitikken (og folk der kender mig, ved at jeg er enormt opmærksom på overvågning). Det kan jo i høj grad siges at være et selvmål, da cookies hjælper brugerne til en bedre oplevelse af deres besøg på hjemmesider og webshops. Og det er netop hastighed og enkelthed, som brugere af online tjenester i dag forventer helt naturligt. Anders Schäffner Jacobsen har på Kforum skrevet et interessant indlæg om hvordan onlinebranchen har håndteret cookie problemstillingen.
Jeg håber, du kan bruge ovenstående som en lille hjælp, når du skal til at lave din egen cookies politik. Artiklen blev skrevet, da jeg stod i præcis samme situation og skulle have styr på de nye cookies regler.